Corona op kamp

Om het bivak in goede banen te laten lopen, volgen wij de regels die werden opgelegd door Chiro Nationaal. Hier en daar hebben we natuurlijk aanpassingen gedaan die voor ons van toepassing zijn. Voor alle algemene info over de coronamaatregelen op kamp kan u terecht op volgende link van Chiro Nationaal:

https://chiro.be/corona

Hieronder vindt u de maatregelen die voor ons van toepassing zijn en de antwoorden op veel gestelde vragen.

Wanneer gaan we op kamp?

De hoofdleiding en VB hebben besloten om het kamp in te korten van 10 naar 8 dagen. Wij kozen voor deze optie omdat er veel activiteiten wegvallen zoals tweedaagse, massaspel…  Op die manier kunnen we ook garanderen dat de leden én de leiding, voldoende rusten. Zo gaan we de verspreiding van het virus, of andere ziektes, tegen. We vertrekken op dezelfde dag als normaal aangegeven, maar komen twee dagen vroeger naar huis. Het kamp gaat dus door van dinsdag 14 juli tot woensdag 22 juli.

Hoe werken de bubbels?

Wij zijn verplicht om op kamp te werken met de ondertussen bekende bubbels. Elke bubbel mag maximaal 50 personen bevatten. Concreet wil dit zeggen dat wij de groepen hebben verdeeld in bubbels om verspreiding te voorkomen. Binnen de bubbel moet er geen rekening gehouden worden met afstands- of contactregels, iedereen binnen de bubbel mag dus gewoon met elkaar spelen zoals gewoonlijk. Tussen 2 bubbels moet echter wel zoveel mogelijk contact vermeden worden en werken we wel met de anderhalve meter-regel en/of met een mondmasker.

De verdeling van de bubbels is als volgt:

-          Bubbel 1: Kabouterjongens en -meisjes + leiding

-          Bubbel 2: Reuzenjongens en -meisjes + leiding

-          Bubbel 3: Rakwi’s + leiding

-          Bubbel 4: Tito’s +leiding

-          Bubbel 5: Keti’s + Aspi’s + leiding

-          Bubbel 6: Kookies

Onze kookies zullen dus nog steeds eten voorzien voor alle bubbels, maar doen dit op een veilige manier.

Zal er nog een inschrijfmoment komen voor het bivak?

Ja, het inschrijfmoment zal plaatsvinden op zaterdag 20 juni aan de Hemen. Deze zal ook in shiften gebeuren. Dat zal ook de laatste gelegenheid zijn om je uniform in orde te brengen! Moest je nog iets nodig hebben, vragen we jullie om gepast te betalen. Truien kosten €20, T-shirts €7,5. Onze Chiro-rok of -broek vind je in de Banier.

Hoe zit het met vertrek en aankomst?

We vertrekken op dinsdag 14 juli en hebben besloten om dit in delen te doen om contact tussen de bubbels te voorkomen. Elke bubbel vertrekt dus op een ander tijdstip, en die zijn als volgt verdeeld:

-          Tito’s:            om 9u00

-          Rakwi’s:        om 9u20

-          Reuzen:        om 9u40

-          Kabouters:    om 10u00

Gelieve dus op tijd te komen en niet te blijven hangen als u uw kind komt afzetten, zodat u niet in contact komt met de volgende groepen.

Ook de aankomst terug in Zemst zal verdeeld zijn in groepen. De verdeling is dan ook als volgt:

-          Kabouters:               rond 14u00

-          Reuzen:                   rond 14u20

-          Rakwi’s:                   rond 14u40

-          Tito’s:                       rond 15u00

-          Aspi’s &Keti’s:          rond 15u20

 

Hoeveel zal dat kosten?

Deze bijzondere omstandigheden brengen helaas ook meer kosten met zich mee, daarom hebben we besloten het kamp iets duurder te maken. De prijs blijft wel 125 euro, maar deze keer is dat dan voor 8 dagen in plaats van 10. De overschrijving dient te gebeuren tegen uiterlijk vrijdag 26 juni. Dit geldt echt als inschrijving! Als u voor deze datum niet betaald heeft gaat uw kind niet mee!

Wat als mijn kind ziek wordt op kamp?

We gaan ervan uit dat het kamp vlot zal verlopen. Wanneer er toch iemand ziek zou worden, moeten wij natuurlijk de nodige maatregelen nemen. Daarom voorzien we per bubbel een quarantaine-tent. Het zieke kind krijgt hier de beste zorgen en zo waarborgen we de veiligheid van de hele bubbel. Bij langdurige ziekte of koorts zal een dokter ter plaatsen komen. We volgen strikt het advies van de dokter op. De dokter bepaalt of een kind de bivakwei dient te verlaten. In het ongelukkige scenario dat corona wordt vastgesteld bij een kind, zal de hele bubbel de bivakwei verlaten. In dit geval worden de ouders van de kinderen gecontacteerd en spreken we af hoe ze snel en veilig opgehaald kunnen worden. Wij kunnen in deze bijzondere omstandigheden geen risico’s nemen. We worden hierin bijgestaan door, en volgen de richtlijnen van, Chiro Nationaal. Onze hele ploeg: de leiding, kookouders en VB zullen er alles aan doen om een veilig en aangenaam bivak voor iedereen te organiseren.

Moet mijn kind een mondmasker meenemen op kamp?

In uitzonderlijke gevallen zullen de leden een mondmasker moeten dragen. Bijvoorbeeld wanneer twee bubbels met elkaar in contact komen. Daarom vragen wij van alle leden vanaf de tito’s om zelf twee stoffen mondmaskers te voorzien. Zo kan een masker na gebruik gewassen worden door onze kookouders. Wij mogen acht dagen in de natuur leven en zorgen daar dan ook graag voor. Daarom raden wij deze milieuvriendelijke versie aan. Toch liever een wegwerpmasker? Neem dan voldoende exemplaren mee. Voor onze kleinste groepen is een mondmasker enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen nodig. Eén stoffen masker of een wegwerp exemplaar volstaat.

Wanneer kan ik de valiezen binnenbrengen?

Dit jaar moet de bagage al op zondag 12 juli worden binnengebracht. Dit doen we ook weer in verschillende shiften.

De bagage wordt binnengebracht

  • Kabouters en reuzen          tussen 14u en 14u30
  • Rakwi’s en tito’s                  tussen 14u30 en 15u
  • Keti’s en aspi’s                    tussen 15u en 15u30.

 

We vragen hier dan ook aan iedereen om zich aan de afstandsmaatregelen te houden. De kinderen moeten ook hun Kids ID meenemen op kamp en daarom vragen wij u om deze in een papieren omslagje met naam erop in de handbagage van de kinderen te steken. De leiding verzamelt deze dit jaar op de bus.

De bagage zal ook na het bivak twee dagen in quarantaine blijven in onze container. Deze kan opnieuw in shiften worden opgehaald op vrijdag 24 juli.

De bagage wordt opgehaald

  • Kabouters en reuzen        tussen 17u en 17u30
  • Rakwi’s en tito’s                tussen 17u30 en 18u
  • Keti’s en aspi’s                  tussen 18u en 18u30.

Normaalgezien was er ook een bezinning gepland op maandag 13 juli, maar deze zal dus ook niet doorgaan.

Wat is er anders óp bivak?

 

Eten:

 

We eten nog steeds allemaal tesamen, maar zorgen ervoor dat elke bubbel zijn eigen veilige eetplek heeft. Elke bubbel zal dan ook een duidelijke in- en uitgang hebben, zodat de leden elkaar niet moeten passeren.

 

Normaal wordt het eten naar de tafels gebracht door de oudste groepen in een beurtrol. Dit jaar zullen de bubbels onderling met beurtrollen werken. Zo brengt elke bubbel dus zijn eigen eten op tafel. Bij de kleinste groepen zal de leiding daarvoor instaan. Ook de kookies zullen ons hierin bijstaan, door per bubbel een ‘bijhaal’-plekje te geven. Elke bubbel zal zijn vaste potten, opscheplepels en borden hebben. Zo wordt er zeker geen materiaal gewisseld binnen de bubbels.

 

Wassen:

We mogen nog steeds in de beek, joepie! We mogen alleen niet meer met z’n allen tegelijkertijd ons wassen. Er zullen dus afspraken gemaakt worden van wanneer welke bubbel zich gaat wassen, om zo overlappingen te vermijden.

 

 

Slapen:

Zoals steeds slapen we op de allerleukste manier die er is: in tenten! Daaraan wordt er niets veranderd. Het enige wat misschien anders zal zijn, is de afstand tussen de tenten per bubbel. Zo zorgen we ervoor dat de leden zeker niet per ongeluk met elkaar in contact komen

 

WC’s:

Elke bubbel zal enkele WC’s aangewezen krijgen. Dat is op zich niet heel anders als normaal, aangezien deze toch verdeeld staan tussen de tenten. Iedereen gaat natuurlijk naar de dichtstbijzijnde, dus ook daar veranderd er niet veel. Wij hanteren al jaren de alcoholgel-regel na het toiletbezoek. Daar zal dit jaar enkel harder op gehamerd worden!

 

Groepsactiviteiten:

Niet alle groepsactiviteiten zullen kunnen doorgaan. Hoewel we dat heel jammer vinden, zijn wij met de leidingsploeg volop bezig om super leuke alternatieven te bedenken. Het kamp zal er dus een beetje anders uitzien, maar dat betekent niet perse minder leuk!

 

Mijn kind zit in een risicogroep, wat nu?

Als uw kind in een risicogroep zit vragen wij om langs te gaan bij de dokter om een schriftelijke toestemming te krijgen om mee te gaan op kamp. Zo zijn wij zeker dat het verantwoord is dat uw kind meegaat.

Ik heb nog een vraag die hier niet in wordt toegelicht!

Als u nog specifieke vragen heeft kan u ons steeds contacteren op hoofdleiding@chiro-zemst.be. Wij helpen u graag verder!